Hello eznakhalili.com readers!!

Saturday, July 24

Pusara

Entry yang beremosi. I tak pernah melawat pusara kawan2. Sekadar berdoa dari jauh je. Kebetulan pusara my friend ni terletak berdekatan jugak iaitu di Tanah Perkuburan Bukit Kiara, Kuala Lumpur. I ada few times pergi. Kali ni i pergi dengan my daughter, Dania. Kena terapkan nilai2 murni kat Dania seperti menziarah pusara, menyiram pokok di atas pusara dan sedekahkan Al Fatihah. Kalau cerita pasal pusara, mungkin kita macam takut2 nak pergi. Bila i kata pergi sorang2 ada jugak my friend kata tak takut ke?. Tapi i rasa pusara kat Bukit Kiara ni dijaga dengan baik. Walau kita datang sorang mesti ada kita akan terserempak dengan mereka yang bertugas menjaga kawasan pusara ni. Lagipun tempat ni cantik. Kita tak terasa takut. Ada juga pusara kat sini yang cantik. Siap ada tempat untuk pengunjung duduk di atas bangku batu yang dibina di tepi pusaranya. Sebenarnya i pernah dengar tentang binaan pada pusara ini sebenarnya tidak boleh. Anda? pernah dengar tak?....

Dania siram air

 Dania baca Al Fatihah. I pernah dengar, kalau tanam pokok di atas pusara, pokok itu akan mendoakan si mati. Atas pusara my friend ni ada pokok melur dan rumput.

Sekitar pusara di sini

4 comments:

  1. memang ade baca pasal binaan kat pusara ni.tp tak berapa tahu sangat hukumnye.
    Al-Fatihah tuk arwah sahabat. Moga2 rohnya ditempatkan bersama2 yg beriman. Amin.

    ReplyDelete
  2. Alfatihah ..me jd sgt2 sensitif bab2 kematian slps kehilangan my dad :(

    ReplyDelete
  3. Dalam satu hadis pernah Abu Hurairah r.a mendengar Nabi Muhammad SAW menyebut bahawa: "Apabila matinya anak Adam, maka akan terputuslah segala amalannya, kecuali 3 amalan: Sedekah jariah, Ilmu yang bermanfaat dan Doa anak yang soleh". (Riwayat Muslim)~yang lain tidak. Wallahu'alam.

    ReplyDelete
  4. Akma : tu lah. nak tahu jugak hukumnyer. kat bukit kiara ni kalau kena pusara org kaya, cantik pulak pusaranyer.

    Suzz : i faham. bukan senang nak menghadapi kehilangan orang yang tersayang.

    Liza : i pun pernah dengar tu. Thanks 4 sharing :-)

    ReplyDelete