Hello eznakhalili.com readers!!

Wednesday, March 24

Pembelajaran Online di zaman pandemik

1. Sekolah

Bila sekarang ni Dania PDPR (Pengajaran dan pembelajaran di rumah) untuk subjek di sekolah, bukan Dania ajer tapi pelajar2 kat Malaysia ni haa....ada pro dan cons nya lah. Pro nya tu dari rumah pun boleh belajar. Cons nya anak kita ni faham ke apa yang cikgu ajar tu berbanding dengan bersemuka. Ada cikgu pernah bagitau kat saya memang tak best ajar anak murid online ni sebab kita tak tahu dia tu dengar sungguh ke atau tengah tidur 😴. Bukak ajer la sesi pembelajaran tu kengkonon online tapi sebenarnya takde pun depan pc/laptop/telefon bimbit. Kalau nak kantoi pun bila cikgu tanya soalan direct kat dia. Kalau senyap je kantoi la kan. 

Kalau bersemuka ni lebih best sebabnya kalau tak faham tu boleh je tanya dan dan tu. Aura nak belajar tu kalau bersemuka tu lebih bersungguh-sungguh la bagi saya. Ye tak?. Tapi tu lah nak buat macamana sekarang ni kena belajar dari rumah sebab pandemik Covid-19 ni lah. Bila saya tanya Dania memang dia kata dia faham tapi kalau bawak balik buku latihan ada yang salah tu maknanya apa?. Dia faham cara dia ajer lah. Padehal mungkin tak faham secara terperinci kan. Itu yang membuatkan saya risau. Nak nak calon SPM 2021 pulak. Bila ada salah kat dalam buku latihan tu menunjukkan dia kena berjumpa betul2 dengan cikgu masa bukak sekolah nanti. Tak boleh alpa dan leka. 

Kat bawah ni sesi pembelajaran subjek Kimia. Tapi....ada saya dengar kan...ada juga sekolah yang tak buat sangat PDPR online ni. Pelik jugak saya. Ada satu sekolah anak kepada kawan saya. Jarang-jarang PDPRnya. Kira bersyukur juga sekolah Dania ni buat setiap hari tanpa gagal. 


Disebabkan tak pergi sekolah, ada juga cikgu yang suruh hantar homework kat sekolah. Ada la 2-3 kali ulang alik ke sekolah. Ada juga cikgu yang suruh hantar homework melalui google classroom. Kita ikutkan kehendak cikgu ni. Ada yang suruh hantar melalui email juga. 

2. Tuisyen 

Pembelajaran tuisyen pun melalui online. sempat juga masa awal Tingkatan 4 tu pergi pusat tuisyen. Akhirnya kena online ajer sebab pusat tuisyen pun tutup. Mula-mula Dania rasa tak boleh cope juga dengan jadual online dia ni tapi lama-lama dah boleh ikut rutin dah. Berdisiplin setiap hari tahu time dia kena tuisyen online. 📚📐📏

Sekarang ni pusat tuisyen dah buka tapi saya prefer online lagi. Senang. Kalau anak dah selesa kan. Tak payah berantar berambik lagi dah. Dah tentu waktu tuisyen kalau kat pusat tuisyen tu waktu malam 🌙. Ni kalau online kita boleh pilih masa yang sesuai dengan kita. Dania pilih Isnin - Jumaat. Sabtu dan Ahad tu boleh rehat daripada tuisyen. 💃

3. Kelas Bahasa Korea

Pembelajaran online di mana sahaja kita berada. Kali ni saya ambilkan kelas online asas Bahasa Korea untuk Dania since dia minat sangat kpop la k drama la BTS la. Kelas ni dah mula 30 Jan 2021 - 20 Mac 2021. Ada 8 kelas kena attend. 

Nak lari sikit dari pembelajaran di sekolah tu. Nak bagi release tension sikit. Buat something yang Dania minat. Bagus juga belajar bahasa ketiga ni. At least Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris tu dah mahir. Tambah lagi satu Bahasa Korea. 

Dania dah boleh baca tulisan Korea walau merangkak. Akademi ni sertakan juga latihan, kelas yang direkod dimasukkan ke dalam facebook, ada kuiz sebelum kelas mula belajar yang baru. Cikgu pun best. Memang berbaloi sangat la. Nak nak harga cuma RM89 / 8 kelas. Berbaloi sangat dah. Ada dalam 40 orang dalam kelas Dania batch ke 6 ni. 

Akademi Bahasa Korea ni kalau tak silap saya terletak kat Kuala Selangor. Jauh la kan dari rumah saya ni haa tapi sebab kelas online, kita tinggal kat mana2 pun boleh join. Di akhir 8 sesi ni setiap pelajar akan dapat sijil penyertaan. Ada rezeki boleh sambung lagi iaitu kelas perbualan pulak. 

Tapi bagi saya kan, tak semua yang sesuai belajar online ni. Ada yang sesuai lagi bila belajar bersemuka. Bagi mereka yang nak exam besar macam SPM ni memang kena bersemuka sebabnya lagi senang nak belajar. Cikgu boleh tahu kelemahan pelajar secara bersemuka. Kalau yang ambik sains tulen tu nanti exam SPM ada exam untuk amali Kimia. Nak kena buat eksperimen. Kena ada pengalaman hands on la eksperimen tu. Markah akan masuk dalam peperiksaan SPM. 

Tak sabar pulak rasanya nak mulakan persekolahan 5 April 2021 ni nanti. Errr ummi yang excited ke anak yang excited ni? 😆. Tapi saya tahu Dania pun excited nak jumpa kawan-kawan dia tu. Hwaiting untuk SPM nanti! 💪

6 comments:

  1. Saya tengok adik saya kelas online untuk SPM 2020 baru-baru ni. Saya pula yang stres. Huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan....dah selesai dah mereka SPM. Moga cemerlang la adik nanti.

      Delete
  2. good job dania!! good luck in education ya :)
    best things love it when u take extra language :)

    ReplyDelete
  3. my zharfan pun tak sbr tu nak pergi sek heheh
    so far i kalut antar amik razeen dan ariff jerlah everyday, kalut sbb i wfh, ada kelas dan meeting jugak everyday

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wow you mesti busy sangat ni Suzz. Baru anak 2 yang bersekolah. Kalau dah tiga2 sekolah nanti, kalut lain machiam you....

      Delete