Hello eznakhalili.com readers!!

Saturday, October 30

Maggot Debridement Therapy (MDT)

My papa bagi yang mengetahuinya masih lagi di hospital kerana penyakit strok. Menurut kata Dr. sekarang ni penyakit yang menjadi main concern papa i bukanlah strok tetapi penyakit yang terhasil disebabkan papa i terlatar di hospital iaitu 'bed sore'. Disebabkan papa i terlantar baring satu arah sahaja, belakangnya melecet dan menyebabkan luka yang dalam. I bukanlah nak mengadu ke apa tapi kalau dah hospital kerajaan tu, i don't think they all ada masa pun nak mengalihkan posisi ayah i selain dari i tengok 2-3x, ada je cecair tumpah di pelapik pembaringan papa i. I tak taulah cecair tu berada di situ dari bila. Kalau i tak melawat, adakah jururawat di situ akan ambil tindakan atau buat2 tak nampak??. I rasa benda2 ni yang menyebabkan melecet tu. Disebabkan papa i juga penghidap kencing manis jadinya luka papa i tu mengambil masa yang lama untuk sembuh. Luka yang lambat baik, akan merebak ke tempat lain juga jadi agak bahaya jika dibiarkan lama. Ada satu terapi yang mungkin boleh dijadikan alternatif untuk mempercepatkan penyembuhan luka iaitu Maggot Debridement Therapy (MDT).

Tau tak Maggot yang mungkin kita geli nak tengok pun. Ulat2 yang kecik2 warna putih2 yang melompat2 tu kalau kita terlambat buang sampah atau ada kat dalam buah. Geli kan?. Tapi dalam ilmu perubatan, ia dijadikan terapi bagi pesakit yang mengalami luka yang lama untuk sembuh.

Tau tak caranya? Maggot2 itu akan dimasukkan ke dalam luka yang tidak sembuh itu. Sebelum itu mereka akan membuat persiapan untuk membuat dressing dan cage (sangkar) supaya maggot2 ini tidak lari. Dalam kes papa i, maggot2 ini sebanyak 200 ekor dimasukkan ke dalam luka papa i. I tengok sendiri rupa maggot2 itu. kecik je rupanya. Halus je. Yang kita nampak ulat2 putih tu rupanya mereka dah kenyang. Syarikat terapi maggot ni, claim dah menjalankan penyelidikan 5 tahun terhadap spesis lalat yang hanya memakan benda kotor. Ada juga spesis lalat yang makan benda kotor dan benda baik. Kalau spesis maggot ni diambil, habislah pesakit. Semuanya dimakan.

Dr juga telah memberitahu i bahawa tahap penyembuhan juga bergantung kepada :-

1. Tahap sistem pertahanan badan.

2. Umur pesakit.

3. Tahap gula dalam darah bagi pesakit kencing manis.

4. Kadar nutrisi di dalam badan.

I cakap dengan Nurse yang masukkan maggot kat badan papa i.....i harap papa i akan sembuhlah sebelum birthday dier bulan depan.....masa tu airmata i dah tak boleh tahan dah.....sangat2 emosi......

Info yang i ambil dari internet :-

Maggot Debridement Therapy (MDT) is the medical use of live maggots (fly larvae) for treating non-healing wounds.

In maggot debridement therapy (also known as maggot therapy, larva therapy, larval therapy, biodebridement or biosurgery), disinfected fly larvae are applied to the wound for 2 or 3 days within special dressings to keep them from migrating. The literature identifies three primary actions of medical grade maggots on wounds:

1. They clean the wounds by dissolving dead and infected tissue ("debridement");

2. They disinfect the wound (kill bacteria);

3. They speed the rate of healing.

Taken from : http://www.medicaledu.com/maggots.htm#Advantages

Info lagi :-

During the Civil War in the United States, and World War I, battlefield physicians saw that soldiers' wounds that were infested wit

h maggots tended to heal better than non-infested wounds. Soon 'maggot therapy' was being used to clean festering and foul-smelling wounds. Maggots not only eat the rotten flesh, they also get rid of harmful bacteria in the wound.

Taken from : - http://www.worsleyschool.net/science/files/maggot/info.html

Jika anda nak melihat sendiri gambar maggot2 dan luka yang kurang setelah dimakan oleh maggot2 ini, bolehlah surf di sini (Nak letak sini, i ni agak lemah semangat tengok2 benda gini....nak ambik darah pun i takut okay???)

http://www.medicaledu.com/debridhp.htm


Maggot

Photo taken from : - http://news.nationalgeographic.com/news/bigphotos/97150466.html

Bagi mereka yang mungkin mempunyai ahli keluarga atau sanak saudara yang mengalami luka yang lambat sembuh, why not mencuba Maggot Therapy ini......


2 comments: