Hello eznakhalili.com readers!!

Monday, August 4

Berbuka puasa di rumah Pakengku : katerer tersohor

Wah kemain lain tajuk entry ni yer. Pakengku ada ajak berbuka ke rumahnya. Saya pergi dalam awal puasa baru ni pada 7 Julai 2014. Tiba rumah Pakengku dalam pukul 7 malam. 


Sejadah dah siap dibentang kat ruang tamu. Tempat ni solat perempuan. Tempat solat lelaki kat ruang dalam tu. 


Sempat la berborang dengan Pakengku trip saya ke USA baru-baru ni. Pakengku pun share pengalaman kat bumi USA. Kami pergi area yang sama Los Angeles. Pakengku pose bersama Mak Engku. 


Saya siap-siap ambik air. 


Pembantu rumah Pakengku tinggal kat rumah kampung ni lah. Cantik rumah kampung ni. 


Meja disediakan di luar rumah. Syok dapat tengok bintang di langit. Jangan hujan sudah..... :-)


Pakengku ajak saya dan family duduk semeja. Macam-macam kami borakkan sampai subjek politik :-) ehem...


Solat Maghrib, Isya' dan terawih bersama. Imam all the way dari Indonesia dan anak Pakengku yang sulung. Hubby solat sebelah Pakengku. 


Pakengku kata saya seorang ajer rakan fb Pakengku yang diajak (rasa special pulak...hehehe). Yang lelain tu saudara Pakengku dari Batu Laut. 


Layanan yang diberikan oleh Pakengku istimewa sekali. Lepas habis makan, datang pulak makanan yang lain. Samada dihantar oleh pelayan Pakengku ataupun dari Pakengku sendiri. Istimewa sungguh layanannya. Kenyang sungguh kami dibuatnya. Terima kasih Pakengku. 

Rojak yang sedap. 


Mee pulak. Kali ni terpaksa share dengan hubby. 


Orang Iran ni tukang masak hidangan untuk Pakengku. Siap kata tak sahur dah sebab terlalu kenyang. Saya kata budaya kat Malaysia ni makanan sangat mewah. Handsome anak teruna orang Iran ni. Pakengku saje mengusik orang Iran ni suruh ambik lauk tempoyak. Kata Pakengku rasa tempoyak sangat manis (Orang Iran makan makanan yang manis dan tak makan pedas) jadinya orang Iran ni dah terkena dengan Pakengku. Hehehe....disebabkan nak jaga hati tuan rumah, orang Iran ni makan sampai habis lauk tempoyak tu. Sekali lagi Pakengku mengusik suruh habiskan lauk....

Ni gambar masa moreh ni. 


Ni anak dara saya yang akan pejam mata kalau ambik gambar guna flash. 


Sebelum balik ambik gambar bersama Pakengku. Selalu gambar saya takde sebab saya yang ambik gambar. Pakengku suruh tapau makanan. Serius sangat banyak. Boleh tahan 2-3 hari makan lauk Pakengku ajer untuk buka puasa. Memang sedap la lauk-lauk Pakengku. Dania paling suka lauk ayam percik. Saya suka lauk tempoyak dan sambal sotong. Dania bertambah nasi makan lauk ayam percik sampai Pakengku kata Dania berselera makan. 


Ni anak sulung Pakengku sedang menuntut ambik jurusan agama. Ada juga jadi imam masa solat tadi. 


Terima kasih Pakengku kerana sudi mengajak kami berbuka bersama :-) 

1 comment:

  1. tengok hidangan yang dihidang memang berselera dan sedap.... bestnya ezz :)

    ReplyDelete