Hello eznakhalili.com readers!!

Thursday, August 26

Selesai sudah The 18th Girl Scout International e-Camp Korea

Selesai sudah berkhemah online. Diam tak diam dah habis pun 20 hari. Ikutkan lama betul berkhemah online ni. Lebih kurang 3 minggu lamanya. Ingatkan lama masa yang diperuntukkan sehari suntuk kan. Rupanya ambil masa sikit ajer untuk siapkan mission atau aktiviti. Ramai juga kawan Dania tak join sebab takut tak dapat bagi komitmen. Takut kena skip PDPR (online kelas sekolah). Cikgu kata kalau wakil sekolah ada excuse tak masuk PDPR tapi nasib baik timing baik. Takde la skip pun. Boleh je join sebab start tengok live tu pukul 3 petang. Mission tu jam 11 malam dah keluar mission untuk keesokannya jadi kena bersedia la apa nak buat dan bahan2 apa yang perlu dibeli. Kebanyakkannya bahan2 dah ada pun. Dalam kelas Dania, Dania seorang ajer yang join. 

Nak tengok jadual jangan tersilap waktu pulak sebab masa Korea sejam awal daripada kita. Kalau kata live tu start jam 4 petang maksudnya jam 3 petang la waktu Malaysia. Rasanya kalau tak masuk live ni setiap hari ok je sebab markah dikira untuk mission atau aktiviti sahaja. 


Saya kongsikan aktiviti yang dilakukan oleh Dania sedikit sebanyak sepanjang e-camp Korea ni. Ni aktiviti 'Trash Friends'. Kena recycle plastik ke apa2 ke dan kemudian dijadikan satu benda. Macam Dania ni dia buat bekas kosong sabun tangan Bath & Body Works tu sebagai pasu. Dalam tu letak la decoration ball dan bunga kering. Haa jadilah pasu hiasan. 

Ini mission 'Girl The Builder' kena buat makanan atau kononnya nak hias khemah seakan nak pergi berkhemah. Kena imagine la kan. Ada girl scout yang buat khemah letak kat bawah kerusi. Atas tu dia letak selimut. Macam ala ala saya main rumah2 je masa kecik dulu....😆 Kena kreatif la kan. Dania pulak letak biskut dalam lada benggala yang dijadikan pinggan. 

Ini pula aktiviti 'Flower Art'. Buat la apa pun. Dania buat budak perempuan ni konon pegang payung la sebab atas tu ha panas ada matahari tegak atas kepala...hehehe...

Hari ahad, kena buat mission 'Plogging vlog'. Jogging sambil kutip sampah. Saya la nak shoot video ni sesambil Dania kutip sampah dan jogging. Alaa berlakon la sikit. Hehe. Plogging ni memang dalam kawasan rumah saya. Nasib ada taman kecik. Hehe. Sampah tu bawak sendiri dari rumah jadi kita tahu sampah bersih. Bekas plastik makanan ikan tu...kawasan ni terjaga jadi mana ada sampah?. 

Ini pula mission 'Girl Scout Knot'. Samada nak balut kotak atau nak buat ikatan dengan scarf Pandu Puteri. Ni Dania balut kotak hadiah dengan menggunakan tudung saya. Cantik juga la balut dengan fabrik ni. Tak payah guna pembalut hadiah. 

Ini mission 'Girl Scout Emoticon'. Buat la apa pun asalkan bahagia. 😍. Dania buat girl scout happy sambil tutup mata. 

Ini pulak aktiviti 'Free Table'. Nak kena reka meja untuk camping dari bahan kitar semula yang ada kat rumah. Jadi ambik ajer kotak kosong. Atas tu letak la plastik keras. Haaa dah jadi meja. Hidang la air dan kacang atas tu 😁. Cawan tu eksen ajer takde air pun. 

Ni aktiviti 'Create My Page' untuk page depan jadi letak ajer la gambar apa-apa pun. 

Aktiviti 'Patch Designer'. Kena reka patch untuk camp. Apa2 pun boleh ikut kreativiti masing2. Ini buat pun dari canva. 


Bila kena buat terrarium ni, 'Bottle Garden'. Kena lari kejap cari bunga kaktus dan pokok kecik2 ni. Nasib la ada nursery bunga yang buka. Beli sekali tanah dan batu kecik2 tu. Ini kali kedua Dania buat terrarium. Kali pertama tahun 2014 dengan Kak Yuna dan Malaysia Airlines. Best sangat...boleh baca kat sini


Apa pun selesai dah 20 hari....yayyyy

Hari terakhir live...


Presiden Girl Scout Korea menyampai sijil secara maya kepada negara yang menghantar wakil.


Ku Malaysia....Malaysia.....


Negara yang terlibat...


Terima kasih Girl Scout Korea kerana menganjurkan ecamp yang sangat menarik ini. Di kala pandemik ini ada juga aktiviti yang dapat menghubungkan negara kita dengan negara lain...
Gamsa Hamnida....


Ini pula score keseluruhan Dania untuk kenang-kenangan sebanyak 3180.

Selain sijil dari Korea, akan ada pula sijil dari Persatuan Pandu Puteri Malaysia cawangan Selangor buat mereka yang menyertai ecamp Korea ni. 

Sijil pencapaian peringkat cawangan dikategorikan seperti berikut :

Tempat Pertama : 2500 ke atas poin
Tempat Kedua : 2000 - 2490 poin
Tempat Ketiga : 1500 - 1990 poin

sebagai penghargaan PPPM cawangan Selangor kepada peserta e-camp Korea. 
Kalau tengok poin Dania, alhamdulilah di tempat pertama....


Ini pula sijil yang paling ditunggu tunggu, sijil penyertaan dari Girl Scout of Korea. 😍


Ok Dania dah boleh slow down dengan aktiviti kokurikulum. Boleh tumpukan pada pelajaran lepas ni....eh belum lagi ni 2nd last. Last ada International Science Olympiad. Ni last la saya rasa. Lepas tu fokus pembelajaran...insya allah. Nak tambah kat aktiviti kokurikulum Dania. Kena seiring juga dengan keputusan peperiksaan. Moga Allah permudahkan....😌


***memori bila Dania dah dewasa nanti...

XOXO,
Ezna


2 comments:

  1. menarik jgk la aktiviti ni walaupon berkhemah online je kan.. hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Menarik sangat. Padat aktiviti dan tentunya lain daripada yang lain.

      Delete