Hello eznakhalili.com readers!!

Friday, February 23

Idea lauk tak habis dan improvisasi

Kat dalam peti saya ada lauk ikan goreng masak cili tak habis. Kadang ikan goreng tu saya hancur-hancurkan dan masukkan dalam nasi goreng. Kali ni....

Brokoli dan ikan goreng bercili hancur

-Ikan goreng masak cili tak habis
-Telur
-Brokoli

Telur dibuat scramble kemudian masukkan ikan yang telah dihancurkan. Last sekali baru masuk brokoli. Mesrakan semua sekali dan wallah. Saya tak masukkan dah bawang semua sebab dalam ikan goreng bercili ni dah ada semua bahan. Sedap rasanya.  Perasakan sedikit dengan garam dan sedia untuk dihidangkan. Boleh je kalau nak tukarkan dengan sayur-sayuran kegemaran you alls.

Brokoli dengan lauk ikan tak habis

Saya masak dengan :
Udang bercili

-Udang yang diletak serbuk kunyit dan sedikit garam
-Kisar bawang merah, bawang putih dan cili kering yang telah direbus. 
-Sos Tiram

Udang digoreng dulu kemudian bila dah masak, saya letak bahan kisar tu tunggu naik minyak dan masukkan sos tiram. Sos tiram ni saya masuk satu sudu besar je. Sedia untuk dihidangkan. 

Udang bercili

Ini pula sepatutnya saya nak masak sotong tapi tak jadi. Bahan-bahan dah siap sedia. Cuma tukar lauk jadi ayam. Kena buat improvisasi....

Ayam masak serai bercili

-Ayam
-Kisar bawang merah, bawang putih, 1 tangkai serai, cili merah dan cili api. Cili api saya masukkan 9 biji. Ikutlah tahap kepedasan you alls. 
-1 tangkai serai lagi dititik (Kena ada 2 tangkai serai).
-Daun limau purut. Buang tengahnya sebab tak nak ada rasa pahit. Kemudian carik2. 

Mula-mula gorengkan ayam yang dah siap dilumur serbuk kunyit dan garam sedikit. Bila dah masak angkat ayam. Kemudian, tumiskan bahan yang dikisar tadi. Masukkan serai yang telah dititik tu dan daun limau purut yang telah dicarik. Last sekali masukkan ayam pula. Gaul sehingga sebati dan perasakan dengan sedikit garam. 

Ayam masak serai bercili

 Inilah resipi lauk yang tak habis dan lauk improvisasi yang saya kongsikan. Selamat mencuba!. 





XOXO,
Ezna

7 comments:

  1. jadik aje.. dap nya nampak sambal udang tu

    ReplyDelete
  2. jadi mak memang kena panda improvise masakan.
    ammi pun kadang2 lauk tak habis ktia jadikan rencah nasi goreng, sayur goreng.

    ada kawan ammi, anak-anak dia sejenis tak makan lauk sama ulang kali. jadi kalau ayam kicap tak habis, dia basuh ayam tu semula dan jadikan ayam sambal. katanya "padan muka anak aku, dia bukan tau pun" hahaha..

    ReplyDelete
  3. biasanya lauk tak habis tu
    ke sudahnya jadi nasi goreng
    hehehe

    ReplyDelete
  4. sedap ni :) biasanya i buat nasi goreng jer hehehe

    ReplyDelete
  5. wah,,,bagus juga idea begini....boleh juga saya apply di rumah nanti

    ReplyDelete
  6. Selalu nya menu yang tak habis pun saya akan modif lagi, atau dipanaskan kembali untuk di makan di hari itu. Pokoknya, saya tak akan masak kalo menu saat itu belum habis 😄. Anak2 dah paham biasanya. Mereka mau menu yg baru, habiskan dulu yg lama

    ReplyDelete
  7. nasi goreng isi ikan tu saya selalu buat. sambal ayam penyet tak habis pun saya simpan buat rencah nasi goreng atau sambal ikan/ ayam.

    ReplyDelete