Hello eznakhalili.com readers!!

Tuesday, August 1

Dua untuk dia

Ni semua disebabkan status kat IG Story saya. Zalilah nampak status saya buat cucur jagung kat IG kemudian dm saya. Zalilah ni kawan baik Dania masa sekolah menengah.  Pernah sekali saya buat cucur jagung untuk bekal Dania ke sekolah. Banyak juga saya buat supaya Dania boleh share dengan kawan-kawan. Dania share makan dengan Zalilah. Kemudian Zalilah kata sedap la cucur jagung tu. Mungkin sebab jagung yang saya beli tu manis dari Cameron Highland. 

Tak sampai hati pula bila Zalilah kata rindu nak makan cucur jagung ni. Lepas tu apa lagi....hari yang sama juga saya kata nak hantar kat Zalilah. 😊. Memang rezeki Zalilah la. Since Zalilah pun cuti dan ada kat rumah sementara panggilan nak masuk Ijazah. 


Ok siap....ada dua bekas untuk Zalilah. Bekas ni takde la besar sangat jadi saya sediakan dua bekas. Boleh la masuk lebih sikit. 1 bekas dalam 7 cucur kot yang muat sebab cucur ni besar. 


Semua ikut actually. Ingat nak pergi dengan Dania je. Suami pun nak ikut sebab nak ajak pi minum kat kedai. Hehe. Bila tiba rumah Zalilah, apa lagi kena la ambik gambar 2-3 pose ya. Hehe. Aunty kan nak buat kenang-kenangan. Ada juga buah tangan untuk Dania dari Cameron Highland. Dania kata Zalilah bercuti ke sana baru-baru ni dengan keluarga. 


Dah besar dah korang eh?. Dulu aunty tengok dari Form 1 lagi. 


Balik dari rumah Zalilah, singgah kat Tepian Bangi dekat-dekat dengan sekolah menengah Dania dulu....SMK Jalan Empat sebelum balik ke rumah. Minum air panas dan roti bakar dulu.

Lepas tu masa balik, dapat whatsapp dari Zalilah. Awww terharu pulak sebab Zalilah suka cucur aunty. Disebabkan kena cepat-cepat juga habiskan jagung yang dipetik dari UPM (nak kekalkan rasa segar)....jadi saya masukkan 2 tongkol jagung dalam adunan cucur jagung jadi bila masak jadi ala ala berbiji-biji macam tu. Masa petik tu kami petik 10 tongkol. Ada 2 bekas cucur pass kat Zalilah.  


Close up cucur jagung. Moga dapat melepaskan rindu nak rasa cucur jagung aunty. Hehehe....


Dulu kan, masa saya tinggal kat asrama...kalau mama datang melawat je mesti bawa nasi goreng udang. Sampai sekarang kawan-kawan yang dah merasa nasi goreng udang air tangan mama saya masih bercakap-cakap pasal nasi goreng udang tu. Teringat-ingat kata mereka. Alhamdulilah. Mama pun dah tak ada 😭 tapi nasi goreng mama orang rindu. 

Kalau Zalilah ni takde la saya nak berkira pun sebab kawan yang baik dengan Dania. Tak susah pun nak buat cucur jagung ni jadi ok je. 😊. Moga nanti ada rezeki Dania dan Zalilah untuk dapat ijazah yang diminati ya?. 





XOXO,
Ezna


10 comments:

  1. IG story punya pasal... rezeki di kongsi

    ReplyDelete
  2. Teringin pulak.. nk jugaklah jd kawan dania... mtk resepi cucur udang auntie... hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha....simple je bahan2 macam bawang merah, daun bawang, cili merah, jagung, garam sikit....bancuh dengan tepung gandum dengan air. Kalau nak udang...jagung tu tukar jadi udang.

      Delete
  3. Begini pula gayanya emak2 punya blog ya. Meriah sekali dengan makanan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya kalau tak pasal anak, kita letak pasal masak2. Hehe

      Delete
  4. siyes nampak sedapppp ezz!! i pun terliur hahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sesekali dapat jagung yang manis memang sedap buat cucur you. Hehe.

      Delete
  5. Kalo di sini, sebutnya Bakwan jagung 😍. Saya pun suka, makan di saat masih hangat, pakai cabe rawit, sedaap sangat 🤤🤤👍. Memang kliatan sedap buatan Kaka.

    Saya suka bakwan atau cucur jagung yg macam nih. Ketul2 jagungnya masih ada, jadi enak saat dikunyah. Di Indonesia ada 2 jenis, yg ketulnya masih ada, tapi ada juga bakwan jagung yg dihaluskan, jadi macam perkedel. Saya prefer yg tekstur jagungnya masih ketul2 😄

    ReplyDelete