Hello eznakhalili.com readers!!

Monday, October 17

Percutian keluarga ke Langkawi Day 3 | Jalan Jalan Cari Makan

Hari terakhir kat bumi Langkawi. Ok hari terakhir pun dah susun nak pergi mana dulu. Hehe. Saya ambik gambar Dania dulu kat lobi hotel. Lobi dia ni berkonsepkan terbuka. Hari ni memang pilih tak nak makan breakfast kat hotel tapi makan kat.....

Kat sinilah terletaknya Warung Roti Canai Sarang Burung Penarak.

Simple betul warungnya ni. Kat tepi kampung...haa jap lagi tengok apa yang kami order ye....

Dania order terus roti canai sarang burung special. Roti canai ni ada 2 biji telur, daging masak kicap, bawang besar, cili merah dan daun bawang. Bila gabung semua tu ya allah sedapnya. Ni yang Dania kata nak makan lagi masa bulan 3 kami pergi tu tapi masa tu dah kelam kabut nak bertolak ke airport dah. Tak fikir panjang. Memang ini yang Dania dan saya order. Boleh nampak crunchy roti canai ni.

Hubby order roti balak. Basically sama je bahan2 seperti roti sarang burung tapi saya rasa roti sarang burung tu sedap sebab roti canainya crunchy.

Nasib baik masa kami pergi tu tak ramai orang sangat. Sanggup meredah 23.7 km untuk menikmati roti canai. Dah ada yang teringin. Bila makan je yang teringin tu, Dania kata sedapnya....sedapnya.....Alhamdulilah. Kami cuba penuhi keinginan anak nak makan selagi terdaya. Moga kelak, jadi seorang anak yang baik dan ibu yang baik kepada anak-anak.

Lepas tu kami ke Pantai Cenang nak masuk Underwater World Langkawi. Kali ni nak repeat balik sebab masa pergi dulu-dulu tu Dania kecik lagi.

Ikan berbentuk buaya.

Terasa macam masuk taman burung pula sebab burung2 ni lepas bebas tapi dalam sangkar yang besar.

Burung kakak tua.

Direka macam habitat sebenar tapi tu lah kesian burung2 semua ni dikurung untuk manusia melihatnya.

Ini spesis ikan kerapu gergasi. Slow je dia berenang dalam air tu. Nampak ada sepasang.

Excited tengok penyu ni.

Ada juga landskap macam ni dalam Underwater World ni.

Masa balik memang hujan tengah turun. Nasib baik masa kami naik bot tour hari sebelum cuaca berpihak kepada kami ya?.

Lepas melawat tengok haiwan akuatik semua tu, hubby teringin nak makan kat Restoran Siti Fatimah sebab nak merasa ini.

Ini adalah sup gamat. Macam mana rasanya?. Gamat tu rasanya kenyal2 macam makan perut lembu cuma gamat ni rata. Perut lembu tu macam ada bulu2 ke apa ke tu tak rata la kan....sup dia rasanya macam sup dari bihun sup utara. Gamat ni sebetulnya rasanya masin jadi ada la proses sebelum tu nak bagi tak masin sangat. (mengikut kata pekerja Siti Restoran Fatimah).

Gamat dalam sup...

Restoran Siti Fatimah ni macam restoran biasa ada lauk pauk nasi campur. Satu lagi keistimewaan Restoran ni ialah dia ada kerabu gamat tapi masa kami pergi tu tak ada.

Ni alamatnya kalau nak try sup gamat atau kerabu gamat.

Restoran Siti Fatimah
Batu 5 1/4, Jalan Kampung Tok Senik, Kampung Mata Air Mukim, 07000 Pulau Langkawi, Kedah

Balik hotel, prepare untuk check out. Kami terus menuju ke airport. Singgah isi minyak sikit dan kami pun dah tak singgah mana2 pun. Call la adik kereta sewa nama Faris sebelum ke airport supaya dia bersedia. Dia check sekeliling kereta baru la selesai. Kami bawa kereta memang cermat. Insya Allah. Cuma ada kotor sikit dekat dengan tayar tu sebab lalu lecak.

Tiba airport dalam jam 1 lebih macam tu. Solat zohor kat airport dulu dan lepas tu tunggu nak check in bag. Senang tiba awal 2-3 jam sebelum. Flight kami jam 5.35 petang. Kat Langkawi ni nak kena jalan naik flight kita.

Saya suka ambik gambar part ni.

Masih lagi kat udara Langkawi.

Ini je refreshment yang kami dapat sebab flight 1 jam je pun. Hubby mintak kacang ni lebih dapat la 3 paket.

Sejurus sebelum landing.

Matahari pun dah nak bagi peluang kat bulan pulak muncul.

Tamat la percutian 3 hari 2 malam kami di Langkawi. Alhamdulilah mana yang kami plan tu tercapai. Dapat la relaks kejap dari kerja atau belajar. Menikmati percutian yang sekejap ini moga memori yang sedikit itu tersimpan selamanya. Insya Allah. Bagi Dania fresh balik untuk term yang baru. Sebelum bercuti Dania pening exam. Bagi dia happy sikit.

Moga ada rezeki bercuti kat tempat yang lain pulak. Insya Allah.