Hello eznakhalili.com readers!!

Tuesday, April 9

Poslaju sampaikan pakej keceriaan | Poslaju EziDrive-Thru

Ni saya ada belikan 2 helai jubah untuk dihadiahkan kepada kakak ipar dan anak saudara saya. Kakak ipar saya ni kehilangan suaminya dalam kemalangan. Suaminya nak buat pusingan U kemudian ada kereta di lane laju merempuh abang ipar saya tu. Meninggal kat tempat kejadian. 

Ok kita tinggalkan kisah sedih ni.....jubah ni ada 2 warna. Pink ni untuk anak saudara saya la. Simple je kosong cuma kat tangan tu ada sulaman dan manik sikit. 


Ini pula untuk kakak ipar saya....warna hijau lembut. Kalau warna pink macam takut terkejut pulak 😅


Saya hantar ke Poslaju EziDrive-Thru. Mula-mula kena install apps Pos Malaysia siap2. 


Buka One Time Shipment dan key in butiran yang diperlukan. Boleh buat sehari sebelum. Bab berat tu buat ajer 1kg. Nanti bila staff Pos Malaysia timbang....harga akan mengikut berat yang ditimbang. 


Pergi la ke Poslaju EziDrive-Thru yang terdekat. 


Tak payah turun kereta, scan je barcode dari apps yang kita key in untuk parcel yang kita nak hantar tu. Scan kat 'To Print' dari apps Poslaju. Dah scan, sticker alamat akan keluar kat Poslaju ni. 


Staff akan tampal sticker kat parcel kita kemudian kita ambil la gambar. (Pembalut ni saya guna je sampul plastik kurier yang menghantar jubah ni. Cumanya ni saya terbalikkan). Dalam tu ada la gambar Ninja Van. Hehe....Jangan membazir....kena selotep elok-elok la kat plastik yang kita dah koyak tu.... 


Selesai hantar, tunggu kat sini untuk bayar parcel ni. 


Lepas tu kita boleh la track parcel kita kat mana melalui apps Pos Malaysia ni. Kalau dah selamat hantar akan ada gambar 'Proof of Delivery". Parcel saya tiba sehari lepas tu ke Alor Setar, Kedah. 

 

Kalau nak guna untuk hantar ke kaunter Poslaju dalam Pos Malaysia pun boleh. Siap-siap balut parcel yang nak dihantar dan key in details dalam apps Pos Malaysia. Kat Poslaju tu scan je parcel yang kita nak pos tu dan hulur ke staff di kaunter. Bayar parcel dan ambik resit....settle....dah tak payah tulis borang poslaju manual tu. Semua dalam apps je.

Dah pernah cuba guna apps ni?. 





XOXO,
Ezna



9 comments:

  1. Memang easy 👍
    Cantik jubah² tu...

    ReplyDelete
  2. dulu2 sy selalu hantar barang guna Poslaju cuma skrg lebih selesa guna JnT. Skrg pun pej pos dah x ramai org spt dulu.

    ReplyDelete
  3. Mudah sangat. Laju sampai ke penerima. Saya tak pernah guna sebab biasa yang pos encik suami. Dia ada install apps ni. Senang urusan.

    ReplyDelete
  4. i selalu guna apps ni, so far ok jer..ada sekali ari tu jer delay delivery, siap buat report etc, syukur akhirnya selamat sampai (delay dlm 3-4 ari gitu) time bln puasa ari tu

    ReplyDelete
  5. so far sy mmg pakai pos laju je
    lagipun dkt dgn opis
    cuma tu laa
    ada kala service nya cpt
    ada kala lambat sampai...
    tak apa laa
    janji si penerima dpt parcel tu
    tanpa sebarang kerosakan...

    ReplyDelete
  6. simple & cantik jubahnya...
    emm,,, x pernah guna lagi

    ReplyDelete
  7. THN lalu saat ke Penang saya mampir ke pos laju di dekat komtar. Kirim barang utk kak Anies blogger. Cepaaat sangat tiba 👍👍. Tak mengira secepat itu, dalam sehari kalo tak salah. Dari Penang ke Melaka. Tak mahal juga. Best lah. Walopun saya masih ragu cara kirim barang di Malaysia, untung staff di sana ramah, mau menjelaskan

    ReplyDelete
  8. SA x pernah cuba lagi..SA kalau bab parcel ke apps ke..serah bulat2 kat Dania

    ReplyDelete