Hello eznakhalili.com readers!!

Tuesday, March 5

Dividen KWSP dah check ke?

Alhamdulilah, baru-baru ni KWSP announce dividen untuk simpanan syariah sebanyak 5.4%. Simpanan konvensional pula 5.5%. Alhamdulilah....dalam keadaan ekonomi dunia yang tak menentu....ada juga dividen yang kita dapat. Sikit pun terima...banyak pun kita terima. Alhamdulilah saya pun ada akaun KWSP ni sebab pernah kerja dari lepas SPM dan lepas grad. Bila Dania berumur 5 bulan, saya berhenti kerja. Merasa jugak la dividen tahun 2023 ni. Alhamdulilah. 

Ni Dania punya KWSP. Simpanan masa Dania kerja kat FOS masa tunggu result SPM. Saya rasa elok juga la ada akaun KWSP ni sebab ada juga simpanan dan nanti masa nak kerja dah tak gaduh nak buka akaun KWSP dah. Dalam masa 4-5 tahun lepas grad....simpanan makin bertambah. 

Dania dah install apps I-Akaun ni masa daftar nombor KWSP. Masa tu ada staff KWSP Kajang yang bantu. Senang nak daftar pun...pergi ke kiosk je. Ada mesin dan daftar kat situ je. Tak payah ke kaunter pun.



Masih ada juga yang merungut dapat rendah dividennya. Mengharapkan dividen yang lebih tinggi. Beginilah....jika kita bersyukur....allah akan tambah lagi nikmat jadi jangan berhenti bersyukur. 

Ekonomi dunia tak berapa nak baik sekarang ni....rendahnya matawang ringgit disebabkan matawang USD, peperangan dan banyak faktor lagi. Negara kita bukannya negara yang boleh kawal harga matawang dunia ni. Negara kita dalam hal ni kecik je. Apa yang boleh dilakukan dengan memperbanyakkan barangan eksport dan mengurangkan barangan yang diimport. Menambahkan hasil kekayaan dalam bumi Malaysia seperti kelapa sawit, padi, getah, kelapa dan sebagainya. 

Moga kita semua dimurahkan rezeki ya....kehidupan sekarang sememangnya keras....kita kena menyimpan juga. Kalau nak menyimpan tu kat banyak tempat contohnya beli bar emas, beli saham yang ada dividen, simpan dalam tabung haji, beli sijil simpanan premium dan lain-lain lagi. 

Moga rezeki kita melimpah ruah pada tahun 2024 ini...





XOXO,
Ezna
 

11 comments:

  1. bersyukurlah dengan apa yang ada..
    ammi punya EPF dah 3 kali buat pengeluaran. buat beli rumah, byr loan PTPTN, bayar yuran every semester masa ambil degree. lepas ni tunggu umur 50 lah baru keluar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pernah keluar masa nak bayar duit pendahuluan rumah dan membantu suami membayar bulanan rumah (yang ni pun boleh under akaun 2). Alhamdulilah....bersyukur dengan apa yang ni....moga kita semua dimurahkan rezeki....

      Alhamdulilah...boleh juga tu guna EPF buat pengeluaran sampai 3 kali. Akhirnya settle apa yang patut...Alhamdulilah.

      Delete
  2. syukur dengan apa yang ada kan ezna :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya Alhamdulilah. Moga kita semua dimurahkan rezeki....

      Delete
  3. Alhamdulillah syukurrrr apa adanya kan akak hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bersyukur....alhamdulilah.....moga kita semua dimurahkan rezeki.

      Delete
  4. Dah check juga semalam. Alhamdulillah..dapat lah juga kenaikan dari tahun lepas. At least ada juga simpanan kita untuk masa akan datang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya sekurang-kurangnya kita ada simpanan juga cuma belum boleh keluar lagi.

      Delete
  5. alhamdulillah :) bagus dania dh ada akaun EPF awal2 lagi :) actually boleh jugak mencarum bulanan ie kira mcm long term savings/simpanan hari tua , cuma tak leh amik lah kalau simpan dlm EPF tu unless dh reach 50 y.o

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya Suzz boleh je masukkan dalam akaun ni cumanya nak keluar tak boleh la....

      Delete
  6. belum check lagi. senang sekarang check pakai apps je

    ReplyDelete