Hello eznakhalili.com readers!!

Friday, February 24

Shopping baju | Daisy by Voir / H&M

Selalunya baju Dania untuk ke asasi, saya yang belikan. Normally saya akan pilih yang formal sikit. Asasi UPM ni agak bebas sikit la kalau nak pakai ke kelas tu. Bebas tu bukan bermakna pakai yang terlalu 'open' tapi yang semi formal la. Kasut pula kena style bertutup la. Kalau kat Matrikulasi tu kena ikut etika berpakaian macam baju kurung atau blouse dengan seluar panjang. Kalau skirt pulak panjangnya kena bawah lutut kan. Kalau UIA pun etika berpakaian jubah atau berbaju kurung kan?. Macam tak boleh pakai seluar ke kelas sebab tanya anak kawan yang belajar kat asasi UIA. Setiap hari rabu pula kena pakai tudung berwarna putih. 

Ok back to Asasi UPM ni pula, akan ada 1 hari tu pelajar pakai T-shirt dan seluar sukan serta kasut sukan. Ini sebab nanti ada amali pertanian kat luar jadi pakai macam ni acceptable la. Kalau masuk makmal sains tu kena pakai kasut bertutup dan pakai lab coat. Selebihnya pakai jumper ke, baju jenis sweater ke...semua ok janji tak mencolok mata. Ada juga yang pakai jeans ke kelas. Ni saya cakap dengan Dania jangan pakai la. 

Ok ya, ni la tempat yang saya selalu belikan baju asasi Dania. Pakai asasi atau jalan-jalan pun ok je.  Saya suka beli kat Daisy by Voir ni sebab harganya berpatutan. Ni saya baru beli dari kedai Voir kat shopee jadi baju2 pun belum tiba lagi. Selalunya saya akan beli kat website Voir je tapi memandangkan blouse ni dah takde stok, kita cari la kat shopee pulak. Kadang kalau rajin, cari kat Daisy by Voir dalam IOI City Mall new wing. 

Blouse ni boleh dipadankan dengan seluar panjang ke, skirt atau atas blouse ni kenakan dengan blazer. Kalau pakai saje blouse ni normally Dania akan pakai inner kat dalam sebab baju putih ni memang nampak shadow la kan. Dania kata nak cari baju yang boleh pakai dengan blazer. Baju putih sebelum ni dah jadi macam warna gelap sikit maybe dah lama dia tukar warna. Blouse yang beli ni ada 3 warna, putih, hijau dan khaki. Menariknya ada bow necktie tu boleh la ikat jadikan ribbon. Nampak manis la atau nak biarkan je pun ok jugak. Bagi yang pakai hijab labuh tu tak nampak la ikatan ribbon tu unless pairkan dengan blazer then tudung boleh naikkan sikit ke atas dan boleh la nampak ribbon tu. 

Credit : Shopee

Haaa ni lagi satu yang saya beli kat shopee. Kat Voir juga. Harganya sama je macam blouse tadi. Ok kan harganya?. Sebenarnya nak suruh Dania pairkan dengan H&M lace shirt yang ada beli sebelum ni. Takde niat pun nak beli knit top voir ni tapi bila fikir boleh match kan dengan H&M lace shirt tu yang terbeli. Hehe. Pastu since baju ni tak la labuh jadi kena pakai la dengan skirt. Nampak sopan sikit la kan?. 

Credit : Shopee

Ni lah rupa lace shirt H&M ni. Terjumpa kat H&M Aman Central masa balik Kedah baru2 ni. Harganya cuma RM20++ je kot kalau tak silap. Ni item clearance la ni. Kalau tengok harganya kat website berkali ganda harganya. Saje beli sebab nampak sweet je. Boleh pair kan kemudian. Ada butang juga kat tengah tu. Kalau pakai atas baju warna putih nampak lagi menyerlah. Beli dulu, nak pairkan kalau jumpa yang berkenan kemudian. Hehe. Kalau minah salleh pakai je baju ni dengan yang dalam. Kita jangan buat la ya. Pengsan....Oh ya H&M kat Aman Sentral tu besar sampai 2 tingkat. Masa pergi tu banyak la barang tengah sale dan clearance. 

Credit : Zalora

Perempuan tak pernah nyer nak cukup baju ni. Dah banyak dalam almari pun cakap takde baju nak pakai. 😆




XOXO,
Ezna

2 comments:

  1. matriks uia, dress code agak strict lah jugak, once masuk main campus, haaa dh mcm2 fashion yg trendy2 lah diaorg ni (students AIKOL)--yg pakai jeans pun ramai...zmn moden gitew

    ReplyDelete
  2. Oh I ingat strict sampai main campus. Rupa-rupanya strict masa matrics je. Bab jeans tu I cakap dgn Dania walau ada kawan pakai ke kelas pun Dania jangan pakai. Pakai kat luar je.

    ReplyDelete