Hello eznakhalili.com readers!!

Friday, July 15

Obsesi apakah? Adakah.........

Rumah kami yang baru ni ada laman yang kecik sebelah porch. Rumah sebelah mereka simen je laman kecik tu. Kami rasa nak bercucuk tanam kat laman yang kecik ni. Pergi Sg Buloh area berdekatan UITM Sg. Buloh, ada satu nursery ni jual 1 poli bag bunga ros jepun ni dengan harga RM1.40. Pada mulanya saya hanya beli 4 poli bag. Tak lama lepas tu datang lagi nak beli 10 poli bag sebagai tambahan pokok bunga ros jepun. Kena pandai2 survey sebab ada juga nursery yang saya tanya jual RM2 untuk 1 poli bag ros jepun ni. 


Bagaikan terapi bila ros jepun ni mula mengeluarkan bunga. Tiap hari dok kelebet bunga. Hehehe...


Warna peach ni sangat sweet. 



Warna pink ni unik sebab macam ada 2 tona pink kat situ. 


Bagaikan surprise setiap hari sebab tertunggu-tunggu bunga ros jepun warna apa yang akan bloom. Bunga ros jepun ni unik sebab pepagi bunga ni ala ala bud ajer tapi bila tengahari baru bloom. Petang sikit bunga dah kuncup. Esoknya bunga yang dah bloom akan layu. Kita tunggu la bunga yang lain pulak yer. 


Nampak tak bud yang ada keluarkan bunga sikit tu. Haaaa tengahari nanti yang tu lah yang akan berkembang. Bud yang takde bunga tu lain hari pulak ye. 


Putih ni sangat rare kat taman mini saya ni sebab warna putih tak banyak. 


Ni lah taman mini saya tu. Pokok yang tengah tinggi-tinggi tu benih dari rumah papa dan mama saya. Senang nak hidup. Kena rajin jaga sebab pokok ni beranak pinak. Kalau tak jaga, nampak semak nanti. Tepi tu saje saya taruh batu putih. Beli 1 guni tu RM15 kat Sg Buloh juga. 


Setiap hari masa panaskan enjin kereta sebelum hantar Dania ke sekolah, saya akan siram pokok2 saya ni. Sebelah lagi satu pun ada kawasan yang saya tanam pokok-pokok macam palma, pokok palma tu angkut dari rumah lama je. Dah besar jadi sayang nak tinggal. Tanam dari pokok palma tu kecik lagi. Pokok palma ni kalau nak beli yang dah tinggi tu mau ratus gak harganya. Nasib la tuan rumah yang beli rumah tu yer...dah togel takde pokok palma dah kecuali satu. Tinggal pun sebab pokok palma tu dah besar. Bila nak korek susah sebab tepi pagar akarnya. 

Ada juga tanam pokok kemboja. Pokok ni pun saya patahkan dari pokok yang besar kat rumah lama. Saya nak patah yang kecik je sekali terpatah panjang ni dengan dua tempat ada bunga. Pokok kemboja ni tanam dari batang ajer. Nak cantik cari batang yang ada bunga jadi bila tanam kat tempat baru tu bunga dah boleh keluar. Bunga kemboja saya ni berwarna merah jambu. Kalau pergi kat Bali, bunga kemboja kuning yang orang sana suka. 


Kat belakang rumah pula lebih kepada pokok2 sayur dan buah buahan. Ada mangga, rambutan budak sekolah, kelapa pandan, roselle, nenas, cili api, serai, pandan, limau purut. Errr itu je kot so far. Nanti ada budget kita tambah lagi sikit2. Sekali derap tak boleh la yer. 

Cili api ni dah mula mengeluarkan hasil. Masa beli lagi dah ada beberapa cili api. Ada juga bunga baru nak mengeluarkan cili. Senang ada pokok yang basic untuk buat masakan ni. Nak masak ajer, petik je kat belakang rumah. Fresh from the garden giteww....


Masa terluang saya ni sekarang banyak ke arah pokok-pokok je lah. Bila kita sayang pokok kita, macam tau-tau je dia akan berbunga dan berbuah. Saya lah yang akan taruh baja kat pokok2. Rumah lama dulu saya tak heran la pulak dengan pokok2 ni. Bila saya siram pokok kekadang suami cakap eh bukan dah siram ke pokok tadi. Hehehehe....pastu panggil MK pulak (Minah Pokok)  adakah sekarang ni saya dah...... 

1 comment:

  1. wah sekarang ezna dah berkebun.. dah dapat hasil nak jugak rasa cili tu pun :D

    ReplyDelete