Hello eznakhalili.com readers!!

Friday, February 21

Bengkel pengurusan jenazah

Hari sabtu pagi bengkel untuk muslimat ni diadakan. Lama dah. Tak silap bulan 1 baru ni. Pagi-pagi lagi dah ke surau berdekatan dengan rumah me. Dania memang me bawak sebab memang dia nak ikut me tapi me suruh la dia bawak buku cerita. Muslimat tu tak ramai yang tiba lagi masa ni. 


Ustazah ni kemain ceria dengan shawl dan jubah berbunga matahari. Me dan Dania duduk depan sekali. Kain kapan dah siap bentang. Rupanya berlapis lapis. Atas sekali kain yang dipotong seperti jubah dan cawat. Ada beberapa bahan seperti kapur barus, cendana. Ohhh kena refer balik nota me ni. Cara mandi macamana. Lebih afdal jika adik beradik sendiri yang memandikan ibu kita jika beliau meninggal supaya nak mengelakkan fitnah. 


Seorang muslimah kena jadi model sebagai 'jenazah'. 


Ustazah juga ada berpesan. Jika melawat orang yang meninggal, jangan bersembang kosong. Baca yasin, sedekahkan Al Fatihah supaya jenazah itu nanti diharapkan mudah ke alam sana. Ustazah sendiri sedih bila pergi melawat jenazah dalam masyarakat kita, saudara mara, jiran tetangga sibuk berborak kosong. Ustazah ni pernah melawat jenazah orang arab, bila pergi ke majlis tu beliau nampak rakan-rakan kepada si mati tu membacakan yasin dan tidak ada seorang pun yang berborak. Mereka menghormati si mati itu sampai begitu sekali. 

Oleh itu mari kita mempraktikkan bila melawat saudara mara, rakan kita yang pergi dulu meninggalkan kita. Moga tenang dan mudah jenazah itu di alam sana. 

No comments:

Post a Comment