Thursday, November 24

Ikan yang istimewa di Bukittinggi

Credit photo dari SINI

Diantara makanan yang dikirim oleh kawan Indonesia hubby adalah ikan ini. Ini adalah ikan bilih (I rasa sebutan untuk ikan bilis bagi masyarakat Indonesia di Bukittinggi). Ikan bilih ni lebih besar sikit dari ikan bilis kita. Hanya terdapat di Bukittinggi, Indonesia. Enak dimakan bersama sambal hijau (sambal ijo) atau digoreng bersama cili merah dan kentang.

Sebenarnya, arwah atuk i sebelah arwah papa i dilahirkan di Sumatera Barat di Ranah Minang ni. So i sangat excited nak ke sini sebab bahasa yang arwah papa i cakap masa atuk i masih ada adalah bahasa telu (ada persamaan dengan bahasa minang) so i sedikit faham jika di Bukittinggi ini ada Jam Gadang. Alahhh macam Bukit Fraser ada Jam famousnya. Kat sini pun ada Jam famous namanya ialah Jam Gadang (Gadang tu besar). 

Err err i pun ada darah negara Garuda daa......hehehehe...... 

6 comments:

  1. Oooooo darah garuda erk?! ;) kitapun sama nek moyang dolu2.. ;)

    ReplyDelete
  2. @Salina@IbuAqil Atuk sendiri lahir kat Indonesia Sumatera Barat :-)

    ReplyDelete
  3. mcm ikan bilis tamban jek? ehhehe.. sedap wat goreng ngan kentang.. :P

    garuda ker..harimau ker..

    serumupun! :)

    ReplyDelete
  4. hik hik..my mum suke benar ngan ikan bilih

    ReplyDelete
  5. @Cik Bambam Entah le ye...tak dapat dipastikan pulak....

    ReplyDelete
  6. @AyuArjuna BiGoshh geng dania la suka ikan bilis masak sambal tumis.

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails