Thursday, February 25

Belut aka Eel

Belut atau nama saintifiknya Monopterus albus termasuk kategori ikan dan berbentuk panjang dengan kepalanya yang bulat dan berinsang. Sungguhpun ramai yang tidak "sudi" makan belut, tetapi diakui, hidupan air tawar ini kaya dengan pelbagai khasiat.Spesies belut mempunyai nilai pemakanan yang tinggi. Khasiatnya dikatakan setanding ikan tenggiri dan selar, mengandungi 18.6 peratus protein dan 15 peratus lemak.
Belut juga kaya dengan lemak, kalsium, vitamin B, Vitamin D dan zat besi.Tidak hairanlah ramai yang percaya belut boleh membantu mengubati penyakit seperti buah pinggang, lelah, darah gemuruh, lemah tenaga batin dan penyembuhan luka pembedahan. 

Spesies ikan ini jika diamalkan memakannya selalu, dikatakan boleh menguatkan daya tahan tubuh, menormalkan tekanan darah, menghaluskan kulit, mencegah penyakit mata, menguatkan daya ingatan dan membantu mencegah hepatitis.


The fresh water eels (unagi) and marine eels (Conger eel, anago) are commonly used in Japanese cuisine. Eels are used in Cantonese and Shanghai cuisine too. The European eel and other freshwater eels are eaten in Europe, the United States, and other places around the world. A traditional London food is jellied eels.

credit : http://www.junglewalk.com/photos/eel-pictures-I28.htm

Kenapa i buat posting belut ni??....Sebab i dah try masakan belut kat Restoran Sari Ratu. Sedap banget!!!! Sebab suami i cakap belut ni banyak khasiatnyer untuk mereka yang pernah patah anggota badan.....

Kalau terfikirkan bentuk macam ular, sampai ke sudah i tak makan. Rasanyer rangup dan pedas sebab belut ni digoreng dulu dan dimasak cili. Ada terasa tulang-tulang halus. Dania pun makan. I kata fish kecik (ikan bilis). Kalau cakap belut???....sampai ke sudah la dier tak sentuh sebab nama belut Dania tak taww.............1 bahagian dalam RM8. I ambik 1/2 bahagian sahaja jadinyer RM4. Tak taww kenapa mahal pulak belut ni....mungkin susah nak cari atau memang harga belut ni mahal.....Anda patut cuba di Restoran Sari Ratu taww!!!! 
 










4 comments:

  1. eb suker laksa belut... sedap ooooo.... (;,)... tapi kalo tgkkan ikannyer mmg x lalu la... hik3

    ReplyDelete
  2. eiii ngeri kan?...ala ala baby ular....haa?...laksa belut?...alahai tak pernah try lagi tapi kalau masuk dalam laksa tak reti n takut nak makan.....huhuhu (^o^)

    ReplyDelete
  3. uhh...I selalu terkena makan sushi belut..rasanya cam masin2 sikit..heheh...

    ReplyDelete
  4. Ayu : Eiiiii ngerinyer. Unagi kot. I kalau sushi makan yang nasi + seafood berkaler jer...tak pernah jumpa yang kaler hitam tu....masin yer?.....

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails